Concent Marketing is de motor achter social media. Maar is jouw content wel social media waardig? Met andere woorden; nodigt jouw content de lezer uit tot participeren. Hier 3 praktijkvoorbeelden met bruikbare tips:
Maak gebruik van slechte recensies
Het Hans Brinker Budget Hotel in Amsterdam stelt toeristen al 40 jaar teleur. Zo zeggen ze in ieder geval zelf. Op alle review-sites wordt in ieder geval druk over het hotel gesproken. Met 1 ster omarmt het Hans Brinker Hotel zijn slechte kwaliteit. Voor € 25,- per nacht is het hotel midden in Amsterdam inderdaad een koopje te noemen en daardoor erg aantrekkelijk voor backpackers en studenten. Voor deze groep werk de humor en zelfspot die het hotel gebruikt blijkbaar goed.
Marketing tips:
- Omarm de feedback van je klanten. Het is een uitstekende manier om content marketing ensocial media te combineren omdat consumenten reviews checken voordat ze tot aanschaf over gaan. De meeste bedrijven kunnen hun product tenslotte alleen verbeteren als ze naar hun klanten luisteren. Durf jij het aan te horen wat klanten écht van je vinden?
- Zorg dat er over je bedrijf gesproken wordt. Eigenlijk is mond tot mond reclame een vorm van content. En ook nog eens de goedkoopste vorm waarbij de ontvanger de informatie meestal voor waarheid aanneemt. Hoe kun jij je klanten over je product laten praten?
- Waar draait je product werkelijk om. Het Hans Brinker Hotel gebruikt zijn Low-Budget aanpak samen met een dosis droge humor in al zijn uitingen. Dit maakt je merk herkenbaar.
De rode loper aanpak
Popster Jermaine Dupri geeft zijn fans de mogelijkheid om zijn leven te volgen op de website Global14.com. Als content-machine plaatst hij elke dag foto’s van muzikanten en producten waar hij dol op is. Fans voelen zich op deze manier erg betrokken en bevoorrecht. Hij verpersoonlijkt en versterkt hiermee zijn merk.
Marketing tips:
- Geef je product ‘star-treatment’. Zie alle foto’s en video’s van je product als modellen die over de catwalk lopen op een internationale modeshow. Waar zit de sex-appeal van jouw product?
- Maak contact met je publiek. Klanten gebruiken e-mail en social media omdat ze willen praten met je. Praat terug.
- Wees trouw aan je merk. Doe je niet anders voor dan je bent. Mensen prikken daar doorheen. Welke waarden staan centraal in je merk?
Help prospects
De meubelwinkel Turnstone, met als doelgroep jonge hippe bedrijven, neemt content marketing serieus. Omdat hun product valt of staat met een goed gevoel voor kleur en design, bieden ze prospects gratis advies en inspiratie via de content op hun site. Uiteraard vragen ze klanten vervolgens hun ervaring te delen en foto’s op te sturen.
Marketing tips:
- Maak content die inspireert. Gebruik foto’s die je product van het scherm laat afspringen. Laat de lezer zien hoe je het product het beste kunt gebruiken met foto’s, video’s en tekst.
- Gebruik de verhalen van je klanten. Turnstone maakt het voor haar klanten makkelijk om hun verhaal te delen.
- Integreer je producten in de content. Turnstone plaatst op haar blog een mix van design-advies en bedrijfstips. Op alle producten kan geklikt worden zodat lezers het product gelijk kunnen kopen.